Trudne powroty – readaptacja w żłobku i przedszkolu

1 kwietnia 2021

Psycholog dziecięcy w swojej codziennej pracy w gabinecie często spotyka się z tematem adaptacji dzieci w żłobkach oraz przedszkolach. Zatroskani rodzice często korzystają z konsultacji wychowawczych, by uzyskać od specjalisty poradę na temat tego, jak najlepiej wesprzeć dziecko w tym niełatwym dla niego okresie. Nierzadko zdarza się, że za ideą konsultacji stoi również potrzeba obniżenia niepokoju samego rodzica. Doświadczenie separacji jest bowiem doświadczeniem trudnym zarówno dla dzieci, jak i ich najbliższych – wiele rodzin z lękiem myśli o momencie „przekazania” małego człowieka pod skrzydła opiekunów i opiekunek ze żłobka czy przedszkola.

Niełatwe dobrego początki

Dla wielu dzieci wejście w grupę żłobkową lub przedszkolną jest pierwszą okazją do tak zwanego treningu społecznego – maluchy uczą się zasad panujących w grupie, wchodzą w pierwsze relacje rówieśnicze, zapoznają się z regułami innymi niż te panujące w domu. Jest to proces dla dziecka rozwojowy, jednak czasochłonny oraz obciążający emocjonalnie. Początki zazwyczaj wiążą się dla dziecka z wysokim poziomem niepokoju, do głosu dochodzą lęki separacyjne.

Mnogość nowych bodźców, zasad oraz twarzy bywa przeciążająca dla niedojrzałych układów nerwowych kilkulatków. Jednak w zdecydowanej większości przypadków czas, rutyna oraz wsparcie otoczenia powoduje, że mały człowiek buduje w nowym miejscu poczucie bezpieczeństwa oraz przynależności i okres adaptacji kończy się sukcesem.

logopeda poznań

Ważna rola rutyny i regularności

Rola rutyny w procesie adaptacji dziecka w żłobku lub przedszkolu jest nieoceniona. Nieraz jednak z różnych przyczyn dochodzi do jej zachwiania. Wielu rodziców może zaobserwować, że dziecko po kilkudniowej nieobecności w placówce zwykle potrzebuje nieco czasu, by ponownie odnaleźć się w innych niż domowe realia. Powracają niepokoje, lęk przed rozstaniem z rodzicem, niechęć do opuszczenia domu. Co więc gdy wspomnianych nieobecności jest dużo bądź też mają charakter przewlekły?

Sytuacja panująca w kraju przez ostatni rok, wynikająca z pandemii koronawirusa, istotnie wpłynęła na sytuację w oświacie. Żłobki, przedszkola i szkoły pozostawały zamknięte przez długie okresy czasu. Ich ponowne otwarcie stanowiło dla wielu małych ludzi wyzwanie w postaci readaptacji do grupy oraz placówki. Tym trudniejsze, że ze względu na wprowadzone zasady reżimu sanitarnego dzieci często wracały do zmienionych grup (o zmniejszonej liczebności), innych zabawek (konieczność usunięcia z sal zabawek trudnych w dezynfekcji) czy nowych opiekunów. Ponadto musiały przystosować się do nowych, dotąd nieznanych zasad dotyczących dystansowania społecznego (unikanie przytulania koleżanek i kolegów), żegnania z rodzicami (konieczność rozstania z rodzicem przed wejściem do placówki), higieny osobistej czy spożywania posiłków.

 

samoregulacja w rozwoju dzieci - psychologia dzieci

Wsparcie w nowej rzeczywistości

Jak zatem ułatwić dziecku odnalezienie się w nowych warunkach i readaptację w żłobkowym lub przedszkolnym środowisku?

Należy oczywiście uprzedzić dziecko o czekających je zmianach – na kilka dni przed planowanym powrotem do placówki warto stopniowo wspominać o tym, że po powrocie może być inaczej niż dziecko to zapamiętało. W zadaniu przygotowania dziecka do mających nastąpić zmian pomocne dla rodzica będzie zdobycie od pracowników placówki informacji na temat tego jakie dokładnie zmiany i obostrzenia są planowane. Znajomość konkretów i ograniczenie ilości przekazywanych zasad do kwestii niezbędnych pozwoli odpowiednio przygotować malucha i obniży zarówno niepokój rodzica, jak i dziecka. Jeśli jednak poznanie dokładnych zasad nie będzie możliwe, można wspomnieć dziecku o kluczowych kwestiach – o możliwości zmiany składu grupy, o możliwej zmianie miejsca pożegnania z rodzicem czy też o możliwej zmianie nauczyciela. Warto też na gruncie domowym rozmawiać o alternatywnych sposobach okazywania bliskości kolegom i koleżankom (np. pomachanie lub przesłanie buziaka zamiast przytulenia).

 

Dzieci w parku

Aby nie przytłoczyć malucha wizją zupełnej zmiany niegdyś znanego mu miejsca, w dniach poprzedzających powrót do placówki warto wspominać o czynnościach i rytuałach które pozytywnie kojarzą mu się ze żłobkiem lub przedszkolem. Może to być przygotowanie ulubionej potrawy z przedszkola, wspólne odgrywanie lubianych przez dziecko zabaw czy też śpiewanie poznanych w żłobku lub przedszkolu piosenek. Pomocny będzie również powrót do rutyny i porządku dnia charakterystycznych dla tych sprzed zamknięcia placówki – wdrożenie pór posiłków, kąpieli oraz pójścia spać takich jak w okresie uczęszczania przez dziecko do przedszkola już na kilka dni przed rzeczywistym powrotem do wspomnianej rutyny.

I przede wszystkim – bądźmy cierpliwi. Dajmy dziecku czas i przestrzeń do oswojenia nowej sytuacji. Ponownie, jak w przypadku adaptacji podczas pierwszych dni dziecka w żłobku lub przedszkolu – czas, rutyna oraz wsparcie otoczenia zaowocują i sprawią, że ponowna adaptacja zakończy się sukcesem.

5/5 - (3 votes)

O nas

Nasz zespół powstał dzięki przyjaźni i zrozumieniu jak ważna jest współpraca pomiędzy profesjonalnymi terapeutami o różnych specjalnościach. Ufamy, że różnorodność jaką proponujemy, może zaowocować dostępnością pomocy dla wielu osób o różnych potrzebach.

Znany Lekarz.

Pracownia Psychologiczna Pomocnia

Facebook

Our psychological counseling center also offers services in English!In Pomocnia we support diversity, creating a space of acceptance and respect for every person, regardless of nationality, religion, sexual identity and other categories that divide us. Inclusiveness is a fundamental value at Pomocnia. You can feel safe with us - we don't judge our clients and are friendly to each person. Therefore, we welcome people from the LGBTQIA+ community, as well as followers of different religions, national minorities, expats living in Poland and all other people who need psychological support and psychotherapy in English or Polish.Our office staff will be happy to answer your questions, help you choose the right therapist and schedule an appointment. The office is available Monday-Friday from 12 p.m. to 5 p.m. Outside these hours - leave a text message or email, we will respond during business hours.☎ 795 795 202 lub 570 388 655💻 sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Druga część artykułu Karoliny Arczewskiej o czynnikach leczących w psychoterapii Gestalt już w naszej czytelni! Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z tekstem. 📖Link znajdziecie w komentarzach pod postem. 👇☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Inkluzywność - podstawowa wartość Pomocni. Uważamy, że w niepowtarzalności każdego człowieka leży największa wartość. To właśnie dlatego, że się od siebie różnimy, możemy stawać się sobą i rozwijać nasz wyjątkowy potencjał. W Pomocni wspieramy różnorodność, tworząc przestrzeń akceptacji i szacunku dla każdego człowieka, niezależnie od pochodzenia, narodowości, wyznania, tożsamości seksualnej i innych kategorii, które nas dzielą. Inkluzywność to w Pomocni fundamentalna wartość. Możesz czuć się u nas bezpiecznie - nie oceniamy naszych klientów i jesteśmy przyjaźni każdej osobie. Zapraszamy zatem osoby ze społeczności LGBTQIA+, jak i wyznawców różnych religii, mniejszości narodowe, ekspatów mieszkającym w Polsce i wszystkie inne osoby, które potrzebują wsparcia psychologicznego i psychoterapii. Pracownicy naszego sekretariatu chętnie odpowiedzą na Twoje pytania, pomogą wybrać odpowiedniego terapeutę i umówić spotkanie. Sekretariat działa od poniedziałku do piątku w godz. 12:00-17:00. Poza tymi godzinami zostaw SMSa lub maila, odpowiemy w godzinach pracy. :)☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook

Kontakt

Poradnia Psychologiczna
Pomocnia Poznań

ul. Śniadeckich 5/2, 60-773 Poznań
nr tel. +48 795 795 202
sekretariat@pomocnia-poznan.pl

© 2024 Pomocnia Poznań | wykonanie: alpa