Trudne powroty – readaptacja w żłobku i przedszkolu

1 kwietnia 2021

Psycholog dziecięcy w swojej codziennej pracy w gabinecie często spotyka się z tematem adaptacji dzieci w żłobkach oraz przedszkolach. Zatroskani rodzice często korzystają z konsultacji wychowawczych, by uzyskać od specjalisty poradę na temat tego, jak najlepiej wesprzeć dziecko w tym niełatwym dla niego okresie. Nierzadko zdarza się, że za ideą konsultacji stoi również potrzeba obniżenia niepokoju samego rodzica. Doświadczenie separacji jest bowiem doświadczeniem trudnym zarówno dla dzieci, jak i ich najbliższych – wiele rodzin z lękiem myśli o momencie „przekazania” małego człowieka pod skrzydła opiekunów i opiekunek ze żłobka czy przedszkola.

Niełatwe dobrego początki

Dla wielu dzieci wejście w grupę żłobkową lub przedszkolną jest pierwszą okazją do tak zwanego treningu społecznego – maluchy uczą się zasad panujących w grupie, wchodzą w pierwsze relacje rówieśnicze, zapoznają się z regułami innymi niż te panujące w domu. Jest to proces dla dziecka rozwojowy, jednak czasochłonny oraz obciążający emocjonalnie. Początki zazwyczaj wiążą się dla dziecka z wysokim poziomem niepokoju, do głosu dochodzą lęki separacyjne.

Mnogość nowych bodźców, zasad oraz twarzy bywa przeciążająca dla niedojrzałych układów nerwowych kilkulatków. Jednak w zdecydowanej większości przypadków czas, rutyna oraz wsparcie otoczenia powoduje, że mały człowiek buduje w nowym miejscu poczucie bezpieczeństwa oraz przynależności i okres adaptacji kończy się sukcesem.

logopeda poznań

Ważna rola rutyny i regularności

Rola rutyny w procesie adaptacji dziecka w żłobku lub przedszkolu jest nieoceniona. Nieraz jednak z różnych przyczyn dochodzi do jej zachwiania. Wielu rodziców może zaobserwować, że dziecko po kilkudniowej nieobecności w placówce zwykle potrzebuje nieco czasu, by ponownie odnaleźć się w innych niż domowe realia. Powracają niepokoje, lęk przed rozstaniem z rodzicem, niechęć do opuszczenia domu. Co więc gdy wspomnianych nieobecności jest dużo bądź też mają charakter przewlekły?

Sytuacja panująca w kraju przez ostatni rok, wynikająca z pandemii koronawirusa, istotnie wpłynęła na sytuację w oświacie. Żłobki, przedszkola i szkoły pozostawały zamknięte przez długie okresy czasu. Ich ponowne otwarcie stanowiło dla wielu małych ludzi wyzwanie w postaci readaptacji do grupy oraz placówki. Tym trudniejsze, że ze względu na wprowadzone zasady reżimu sanitarnego dzieci często wracały do zmienionych grup (o zmniejszonej liczebności), innych zabawek (konieczność usunięcia z sal zabawek trudnych w dezynfekcji) czy nowych opiekunów. Ponadto musiały przystosować się do nowych, dotąd nieznanych zasad dotyczących dystansowania społecznego (unikanie przytulania koleżanek i kolegów), żegnania z rodzicami (konieczność rozstania z rodzicem przed wejściem do placówki), higieny osobistej czy spożywania posiłków.

 

samoregulacja w rozwoju dzieci - psychologia dzieci

Wsparcie w nowej rzeczywistości

Jak zatem ułatwić dziecku odnalezienie się w nowych warunkach i readaptację w żłobkowym lub przedszkolnym środowisku?

Należy oczywiście uprzedzić dziecko o czekających je zmianach – na kilka dni przed planowanym powrotem do placówki warto stopniowo wspominać o tym, że po powrocie może być inaczej niż dziecko to zapamiętało. W zadaniu przygotowania dziecka do mających nastąpić zmian pomocne dla rodzica będzie zdobycie od pracowników placówki informacji na temat tego jakie dokładnie zmiany i obostrzenia są planowane. Znajomość konkretów i ograniczenie ilości przekazywanych zasad do kwestii niezbędnych pozwoli odpowiednio przygotować malucha i obniży zarówno niepokój rodzica, jak i dziecka. Jeśli jednak poznanie dokładnych zasad nie będzie możliwe, można wspomnieć dziecku o kluczowych kwestiach – o możliwości zmiany składu grupy, o możliwej zmianie miejsca pożegnania z rodzicem czy też o możliwej zmianie nauczyciela. Warto też na gruncie domowym rozmawiać o alternatywnych sposobach okazywania bliskości kolegom i koleżankom (np. pomachanie lub przesłanie buziaka zamiast przytulenia).

 

Dzieci w parku

Aby nie przytłoczyć malucha wizją zupełnej zmiany niegdyś znanego mu miejsca, w dniach poprzedzających powrót do placówki warto wspominać o czynnościach i rytuałach które pozytywnie kojarzą mu się ze żłobkiem lub przedszkolem. Może to być przygotowanie ulubionej potrawy z przedszkola, wspólne odgrywanie lubianych przez dziecko zabaw czy też śpiewanie poznanych w żłobku lub przedszkolu piosenek. Pomocny będzie również powrót do rutyny i porządku dnia charakterystycznych dla tych sprzed zamknięcia placówki – wdrożenie pór posiłków, kąpieli oraz pójścia spać takich jak w okresie uczęszczania przez dziecko do przedszkola już na kilka dni przed rzeczywistym powrotem do wspomnianej rutyny.

I przede wszystkim – bądźmy cierpliwi. Dajmy dziecku czas i przestrzeń do oswojenia nowej sytuacji. Ponownie, jak w przypadku adaptacji podczas pierwszych dni dziecka w żłobku lub przedszkolu – czas, rutyna oraz wsparcie otoczenia zaowocują i sprawią, że ponowna adaptacja zakończy się sukcesem.

5/5 - (3 votes)

O nas

Nasz zespół powstał dzięki przyjaźni i zrozumieniu jak ważna jest współpraca pomiędzy profesjonalnymi terapeutami o różnych specjalnościach. Ufamy, że różnorodność jaką proponujemy, może zaowocować dostępnością pomocy dla wielu osób o różnych potrzebach.

Znany Lekarz.

Pracownia Psychologiczna Pomocnia

Facebook

Jak przebiega psychoseksualny rozwój nastolatków? Jak wspierać młodych ludzi w odkrywaniu siebie i budowaniu zdrowej tożsamości? 🌱❓Zapraszamy do przeczytania najnowszego artykułu autorstwa Nikodema Wejerowskiego, który kompleksowo opisuje ten wyjątkowy etap życia. Znajdziecie go w naszej czytelni na stronie internetowej. 📚✨Link w komentarzu! 👇☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Kochani, nasz zespół rozszerzył się o nową specjalistkę - Martę Dejnak! Zostawiamy od niej kilka słów:"Cześć Wszystkim!Nazywam się Marta Dejnak i jestem psychologiem, coachem, studentką szkoły psychoterapii integracyjnej. Zajmuję się bardzo ciekawym, dynamicznym okresem rozwoju człowieka jakim jest dzieciństwo i czas dorastania. Wspieram i prowadzę terapię dzieci, młodzieży i ich rodzin. Pomagam zrozumieć zachowania, emocje i potrzeby kryjące się pod nimi. Towarzyszę w samopoznawaniu i samorozwoju, poszukując zasobów, które mogą być pomocne w radzeniu sobie z trudnościami.Prywatnie jestem entuzjastką muzyki, roweru, a zimą snowboardu. Kocham relaks wśród drzew, jezior i gór. Lubię podróżować, zwiedzać nowe miejsca, oglądać piękne budynki, a wszystko to najlepiej w towarzystwie moich przyjaciół i bliskich. 🌿✨Serdecznie zapraszam do kontaktu w Pomocni! ☺️" Zapraszamy do kontaktu z sekretariatem w dni robocze w godzinach 12:00 - 17:00.☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Jacek Jokś - nasz coach i psychoterapeuta - wystąpił podczas ubiegłotygodniowej konferencji IMPACT, jednego z najważniejszych wydarzeń biznesowo-technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak sam mówi:"Te dwa intensywne, pełne inspiracji dni pokazały, jak bardzo potrzebujemy dziś rozmów o zdrowym i autentycznym przywództwie. Jak ważne są spotkania, w których liderzy i liderki mogą zatrzymać się, spojrzeć w głąb siebie i zrozumieć, że troska o własny dobrostan to nie luksus – to fundament skutecznego działania.Pełna sala i długa kolejka przed wejściem jasno ukazały, że temat kondycji psychicznej liderów przestaje być tabu. To dopiero początek – ale bardzo potrzebny krok w stronę bardziej świadomego, ludzkiego przywództwa w polskim biznesie."Jako pracownia psychologiczna widzimy, jak wielką wartość ma budowanie przestrzeni, w której liderzy mogą uczyć się dbać o siebie – nie tylko o wyniki.A jeśli chcesz skorzystać z indywidualnego procesu rozwojowego, jakim jest coaching, nie czekaj i zapisz się na proces z Jackiem :)☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl#Przywództwo #Liderstwo #ZdrowiePsychiczne #Autentyczność #RozwójLidera #PsychologiaWBiznesie #SelfCare ... See MoreSee Less
View on Facebook
,,Przemoc wobec dzieci to nie tylko uderzenie dłonią czy pociągnięcie za ucho. Współczesna psychologia, jasno wskazuje: również krzyk, zastraszanie, zawstydzanie, ironia czy emocjonalne ignorowanie to formy przemocy.''O przemocy wobec dzieci z perspektywy psychoterapii Gestalt pisze terapeutka Karolina Arczewska. Zachęcamy do przeczytania.Link do artykułu w komentarzach. ⬇️Jeśli chciałbyś/chciałabyś skorzystać z konsultacji rodzicielskiej, zachęcamy do umówienia wizyty z naszymi specjalistami.Zapraszamy do kontaktu z sekretariatem w dni robocze w godzinach 12:00 - 17:00.☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
,,Jako Asystentka Zdrowienia, chciałabym przekazywać moim klientom, że mają prawo do spokoju i swoich własnych zwykłych żyć.'' 😌🌷O spokoju i odnajdywaniu szczęścia w zwykłym codziennym życiu pisze w nowym artykule Iza Krajecka - Asystentka Zdrowienia. Zachęcamy do przeczytania! Link do artykułu w komentarzach☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook

Kontakt

Poradnia Psychologiczna
Pomocnia Poznań

ul. Śniadeckich 5/2, 60-773 Poznań
nr tel. +48 795 795 202
sekretariat@pomocnia-poznan.pl

© 2024 Pomocnia Poznań | wykonanie: alpa