Czego potrzebuje dziecko w okresie egzaminów? – poradnik dla rodzica

15 maja 2024
book-1822474_1280-1200x825.jpg

W poprzednim artykule o tematyce okołoegzaminowej pisałem, na co uczeń powinien zwracać uwagę podczas przygotowań, by zarówno być efektywnym, jak i dbać o swój dobrostan. Teraz chciałbym zwrócić się do Ciebie, drogi rodzicu, by przekazać Ci trochę wiedzy, która ułatwi przejście przez ten trudny okres i pomoże Ci zorganizować odpowiednie warunki dla dziecka. 

Teorię sześciu podstawowych potrzeb dziecka sformułował Jeffrey Young, słynny psycholog, twórca terapii schematów. Do kluczowych potrzeb należą: 

 

  • Potrzeba bezpieczeństwa – jedna z najważniejszych potrzeb. Składają się na nią zarówno stworzenie warunków fizycznych, które zapewnią stabilny i komfortowy rozwój, a także odpowiednie warunki psychologiczne – emocjonalne wsparcie rodziców, pewność dziecka, że w razie niepowodzeń nie będzie musiało się mierzyć z brakiem akceptacji, tolerancja, szacunek, miłość.
     
  • Potrzeba autonomii – znalezienie złotego środka między brakiem zainteresowania dzieckiem a gorliwą nadopiekuńczością jest bardzo ważne. Danie dziecku przestrzeni do stanowienia o sobie pozytywnie wpłynie na jego rozwój. Oczywiście, kontrola tego, w jaki sposób nastolatek poczynia postępy w nauce jest uzasadnione, ale to dziecko samo wie najlepiej, co jeszcze powinno zrobić na danym etapie przygotowań. Pokieruj nastolatka na właściwy tor i spróbuj w pełni zaufać mu, że sobie poradzi.
     
  • Potrzeba więzi – na tę potrzebę składają się trzy czynniki: opieka, troska i empatia. Na początku życia dziecka najczęściej osobą, która spełnia te potrzeby, jest matka. W okresie nastoletnim jednak dziecko potrzebuje równie mocno kontaktu z rodzicami, jak i z rówieśnikami. Przeznaczanie czasu na naukę jest ważne, ale nie można odbierać dziecku możliwości spotykania się ze znajomymi. Spotkania wpływają znacząco na obniżenie poziomu stresu, co zwiększa motywację do nauki i poprawia koncentrację. Poza tym, w trakcie rozmowy z przyjaciółmi, nastolatki wymieniają się swoimi spostrzeżeniami co do materiału na egzaminy, co pomaga w przyswajaniu wiedzy.
     
  • Potrzeba realnych ograniczeń – nastolatek potrzebuje ze strony rodziców postawionych granic i pewnego kompletu zasad, którego będzie musiało się trzymać. Wiąże się to także z ćwiczeniem samokontroli. Dziecko musi się liczyć z tym, że popełnione przez nie czyny mają konsekwencje. To, w jaki sposób zachowuje się rodzic, odgrywa dużą rolę. Jeżeli rodzic potrafi kontrolować swoje emocje i być konsekwentnym w swoich zachowaniach, nastolatek będzie czerpać naukę z postawy rodziców.
     
  • Potrzeba autoekspresji – spełnienie jej otwiera drzwi do uczucia realizacji swoich celów przez nastolatka w przyszłych latach. Idąc podobnym tropem, co przy potrzebie autonomii, rodzic powinien dawać szansę dziecku na realizację swoich zainteresowań. Najprościej mówiąc – każdy z nas jest inny i doszukuje się znaczenia w odmiennych sferach życia. Nawiązując do tematyki egzaminów – nastolatek powinien mieć ostateczny głos w sprawie wybrania profilu szkoły średniej czy kierunku studiów. To da mu możliwość do przyszłej samorealizacji.
     
  • Potrzeba poczucia własnej wartości – inaczej uczucie, że miłość otrzymywana od rodziców jest bezwarunkowa. Nastolatek nie potrzebuje wykazywać swojej wartości, by być wartym miłości. To samo tyczy się kwestii szkolnych. Wszyscy mają swoje wzloty i upadki. Słaba ocena nie powinna wiązać się ze złością i krytyką. Zamiast tego, skomplementuj swoje dziecko za jego osiągnięcia. Niech poczuje, że zasługuje na miłość i szacunek, jakim go obdarzasz. 

 

Dzięki zapewnieniu spełnienia powyższych potrzeb dziecko znajdować się będzie w optymalnych warunkach, dających mu możliwość na efektywny rozwój. Warto podkreślić, że na wyniki w szkole i na egzaminach nie wpływa tylko ilość poświęconego czasu na naukę przez dziecko, ale też jakość procesu nauki, odpowiednie nastawienie, możliwość odprężenia się i dobrostan psychiczny. Tak jak pisałem w poprzednim artykule – wyniki mogą być ważne, ale najważniejsze jest dobre samopoczucie dziecka. 

W imieniu poradni, wszystkim rodzicom chciałbym życzyć dużo spokoju i cierpliwości. Niech ten okres okaże się być nie tylko czynnikiem stresującym, ale i możliwością na rozwój, zarówno dziecka, jak i własny. 

Autor: Nikodem Wejerowski 

Bibliografia: 

  • Olrick A.M., Olrick J., The 6 Needs of Every Child: Empowering Parents and Kids through the Science of Connection (2020) 

O nas

Nasz zespół powstał dzięki przyjaźni i zrozumieniu jak ważna jest współpraca pomiędzy profesjonalnymi terapeutami o różnych specjalnościach. Ufamy, że różnorodność jaką proponujemy, może zaowocować dostępnością pomocy dla wielu osób o różnych potrzebach.

Znany Lekarz

Pracownia Psychologiczna Pomocnia

Facebook

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: The user must be an administrator, editor, or moderator of the page in order to impersonate it. If the page business requires Two Factor Authentication, the user also needs to enable Two Factor Authentication.
Type: OAuthException
Subcode: 492
Solution: See here for how to solve this error

Kontakt

Poradnia Psychologiczna
Pomocnia Poznań

ul. Śniadeckich 5/2, 60-773 Poznań
nr tel. +48 795 795 202
sekretariat@pomocnia-poznan.pl