Psychologia reklamy: czyli jakimi środkami posługuje się marketing, aby zachęcić nas do kupna?

1 marca 2022
psychologia-reklamy-1200x676.jpg

Nie ulega wątpliwości, że reklama jako środek przekazu i promocji produktów jest niezwykle skutecznym narzędziem w napędzaniu sprzedaży. Niezależnie od tego, czy reklama uderza w tony humorystyczne czy może wręcz przeciwnie, większość z nich posługuje się paletą podobnych technik, które stały się w tej przestrzeni powszechnie wykorzystywane. Mowa o konkretnych strategiach, dzięki którym widziane i/lub słyszane przez nas komunikaty zostają w naszej pamięci na dłużej. Kilka z tych technik krótko dziś przedstawię i przeanalizuję. Wychodzę z założenia, że świadomość i wiedza to ogromny atut, dlatego tym serdeczniej zachęcam do przyjrzenia się kilku poniższym strategiom. Być może dzięki ich znajomości zaoszczędzą Państwo mniejszą lub większą sumę pieniędzy lub czasu podczas swoich wyborów konsumenckich.

Oferta: Psycholog terapia online

Czym właściwie jest reklama?

“Reklamą jest każdy przekaz zmierzający do promocji sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług, popierania określonych spraw lub idei albo osiągnięcia innego efektu pożądanego przez reklamodawcę, nadawany za opłatą lub inną formą wynagrodzenia.” – podaje PAIH.

Jak wyczytujemy z definicji, komunikat, którym posługuje się reklama, jest z założenia perswazyjny – chce zmienić naszą postawę względem promowanej usługi. Aby zabieg ten był efektywny, twórcy reklamy muszą najpierw bardzo konkretnie sportretować swoją grupę docelową. Kiedy już czynniki między innymi takie jak: płeć, wiek czy zainteresowania zostaną określone, można przejść do tworzenia reklamy, podczas której przydatne okazują się wcześniej wspomniane już triki i strategie.

  • Strategia wspólnoty – polega na zastosowaniu takiego języka, który przekona nas, że wszyscy korzystają z reklamowanego produktu. Będą to więc słowa lub sformułowania wskazujące na wspólnotowość i powszechność – np. narracja w 1 osobie liczby mnogiej, wyrażenia takie jak “wszyscy”, “każdy”.
  • Strategia zwykłego człowieka – podobna do poprzedniej – reklama przedstawia jednostkę, z którą najprawdopodobniej odbiorca grupy docelowej będzie mógł się zidentyfikować. Przykład: w głównej roli występuje niewyspana i zmęczona mama, która dzięki kupnie posiłków w słoiczkach konkretnej marki, zyskuje więcej czasu i energii, ponieważ nie musi już gotować swojemu dziecku. Grupą docelową takiej reklamy byłyby oczywiście matki.
  • Jednym z szerzej wykorzystywanych trików jest również strategia oświadczenia. Występuje ona, kiedy produkt, usługę czy ideę prezentuje ważna lub sławna osoba. Podświadomie przenosimy nasze odczucia, które posiadamy w stosunku do przedstawionej osoby na produkt, który ona reklamuje. Pozytywne nastawienie do celebryty prawdopodobnie przeniesie się także na nasze postrzeganie danego produktu.
  • Przedstawianie atrakcyjnych modeli/ek. Jest to częsty zabieg, który pojawia się w prawie każdej reklamie. Widok atrakcyjnych jednostek w bliskim otoczeniu reklamowanego produktu sprawia, że:
    • zakładamy, że po kupieniu produktu/usługi sami będziemy równie atrakcyjni lub
    • będziemy w relacji z równie atrakcyjną osobą.

    Warto zwrócić uwagę, że w tej technice, w sposób zazwyczaj nieświadomy, produkt staje się tylko środkiem, a nie celem samym w sobie.

Oferta: psycholog Poznań – zapraszamy do naszego gabinetu.

Jak nie ulec reklamie?

Jak więc nie ulegać automatycznie tym oraz wielu innym starannie dobranym i przemyślanym strategiom reklamy? Odpowiedzi na to pytanie jest wiele.

Zdecydowanie najważniejsza jest świadomość. Niemożliwe jest przecież analizowanie treści w kategoriach, o których się zwyczajnie nie wie. Ponadto będąc w sytuacji kupna produktu czy usługi, warto zadać sobie poniższe pytania:

  • Czy ten produkt naprawdę jest mi potrzebny? Oczywiście każdy z nas ma swoje indywidualne potrzeby i granice, które się różnią i jest to jak najbardziej w porządku. Niemniej warto zadać sobie pytanie, czy bardziej nie spodobała nam się wizja przedmiotu/ usługi przedstawionego w reklamie, czy sam produkt.
  • Czy posiadam obecnie wystarczające środki finansowe, żeby pozwolić sobie na ten produkt? To pytanie szczególnie cenne jest, kiedy produkt, który zamierzamy nabyć, wymaga poświęcenia znacznych nakładów finansowych lub zobowiązania finansowego na dłuższy czas (np. zakup na raty).
  • Czy będę korzystać z tego produktu? W pierwszej chwili łatwo rozmarzyć się i wyobrazić sobie siebie samego używającego danego przedmiotu (zazwyczaj wchodząc w skórę atrakcyjnego modela/ki z reklamy). Dobrą metodą jest wizualizacja – kiedy i w jakich okolicznościach będę używać tej rzeczy?
  • Czy jestem przekonana/y do tego produktu? Reklamy potrafią ożywić naszą emocjonalność. Kiedy pozostajemy pod silnym wpływem emocjonalnym reklamy, możemy dokonać zakupu, do którego wcale nie jesteśmy przekonani. Dlatego nie warto robić zakupów szybko, będąc pod chwilowym wrażeniem emocji, które po pewnym czasie się zmienią.

Autorka: Jagoda Stankowska

Bibliografia:

  • Aronson, E., Wilson, T. Akert, R. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP.
  • https://www.paih.gov.pl/prawo/reklam
4.3/5 - (3 votes)

O nas

Nasz zespół powstał dzięki przyjaźni i zrozumieniu jak ważna jest współpraca pomiędzy profesjonalnymi terapeutami o różnych specjalnościach. Ufamy, że różnorodność jaką proponujemy, może zaowocować dostępnością pomocy dla wielu osób o różnych potrzebach.

Znany Lekarz.

Facebook

Kochani, nasz zespół rozszerzył się o nową specjalistkę - Martę Dejnak! Zostawiamy od niej kilka słów:"Cześć Wszystkim!Nazywam się Marta Dejnak i jestem psychologiem, coachem, studentką szkoły psychoterapii integracyjnej. Zajmuję się bardzo ciekawym, dynamicznym okresem rozwoju człowieka jakim jest dzieciństwo i czas dorastania. Wspieram i prowadzę terapię dzieci, młodzieży i ich rodzin. Pomagam ... See MoreSee Less
View on Facebook
Jacek Jokś - nasz coach i psychoterapeuta - wystąpił podczas ubiegłotygodniowej konferencji IMPACT, jednego z najważniejszych wydarzeń biznesowo-technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak sam mówi:"Te dwa intensywne, pełne inspiracji dni pokazały, jak bardzo potrzebujemy dziś rozmów o zdrowym i autentycznym przywództwie. Jak ważne są spotkania, w których liderzy i liderki mogą zatrzymać ... See MoreSee Less
View on Facebook
,,Przemoc wobec dzieci to nie tylko uderzenie dłonią czy pociągnięcie za ucho. Współczesna psychologia, jasno wskazuje: również krzyk, zastraszanie, zawstydzanie, ironia czy emocjonalne ignorowanie to formy przemocy.''O przemocy wobec dzieci z perspektywy psychoterapii Gestalt pisze terapeutka Karolina Arczewska. Zachęcamy do przeczytania.Link do artykułu w komentarzach. ⬇️Jeśli chciałbyś/chciała ... See MoreSee Less
View on Facebook
,,Jako Asystentka Zdrowienia, chciałabym przekazywać moim klientom, że mają prawo do spokoju i swoich własnych zwykłych żyć.'' 😌🌷O spokoju i odnajdywaniu szczęścia w zwykłym codziennym życiu pisze w nowym artykule Iza Krajecka - Asystentka Zdrowienia. Zachęcamy do przeczytania! Link do artykułu w komentarzach☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Sekretariat będzie nieczynny łącznie od 1 do 4 maja. Zapraszamy serdecznie do kontaktu w środę 30 kwietnia do godz. 17:00 lub w poniedziałek 5 maja od godziny 12:00. W międzyczasie można zostawić SMSa lub maila - odpowiemy po majówce:795 795 202 lub 570 388 655sekretariat@pomocnia-poznan.plMiejcie dobry, słoneczny czas! 🌞 ... See MoreSee Less
View on Facebook

Kontakt

Poradnia Psychologiczna
Pomocnia Poznań

ul. Śniadeckich 5/2, 60-773 Poznań
nr tel. +48 795 795 202
sekretariat@pomocnia-poznan.pl

© 2024 Pomocnia Poznań | wykonanie: alpa