Po co w gabinecie terapeuty piaskownica? Sandplay czyli o Terapii w Piaskownicy

12 listopada 2024
IMG_0438-1200x718.jpeg

Być może zastanawiałeś się kiedyś, co robi w gabinecie psychoterapeuty drewniana piaskownica z niebieskim dnem? Mogłeś zauważyć ją nie tylko w przestrzeni przeznaczonej do pracy z dziećmi, ale także w gabinecie terapeuty młodzieży, dorosłych, par, rodzin… I to mógł być zaskakujący widok 🙂 Sandplay, czyli Terapia w Piaskownicy – bo o niej będzie dziś mowa – to metoda wykorzystywana w psychoterapii, znajdująca zastosowanie w pracy zarówno z dziećmi, jak i z dorosłymi.

Jak powstała Terapia w Piaskownicy?

Za prekursorkę tej metody uznaje się Dorę Kalff, szwajcarską analityczkę i terapeutkę dziecięcą, która w latach 50. XX wieku na jednym z kongresów zainteresowała się „Techniką świata” Margaret Lownfeld. Lowenfeld – brytyjska lekarka, pediatra, pionierka psychologii dziecka i terapii zabawą, już w latach 20. zaczęła wykorzystywać miniaturowe figurki, piasek i wodę w pracy z małymi pacjentami. Z połączenia tych elementów wyłaniały się światy tworzone przez małych pacjentów – stąd nazwa. Dora Kalff zafascynowana potencjałem tej metody, połączyła ją z założeniami psychologii głębi C.G. Junga i jej rozumieniem symboliki, tworząc Terapię w Piaskownicy.

Obecnie Sandplay stosowana jest na całym świecie, zarówno jako samodzielna metoda terapeutyczna, jak i narzędzie wykorzystywane w różnych podejściach psychoterapeutycznych.

Czym jest Sandplay?

Terapia w piaskownicy to niewerbalna metoda projekcyjna, która wykorzystuje zabawę do wyrażania realnego, rzeczywistego życia klienta, ale także treści nieświadomych. Klient za pomocą piasku, wody i miniaturowych przedmiotów tworzy w piaskownicy obraz. Tym samym symboliczny świat wewnętrzny jest projektowany na zewnątrz i może być przeżywany bardziej bezpośrednio, na świadomym lub przedświadomym poziomie.

Piasek

Piasek to szczególny materiał, pozwalający na odczucia zmysłowe i kontakt z nieświadomością. W formie suchej jest lekki, sypki i nietrwały, natomiast w połączeniu z wodą staje się ciężki i możliwy do formowania. Kontakt z piaskiem jest szczególnym doświadczeniem, które towarzyszy nam od dzieciństwa i przywołuje wspomnienia oraz obrazy, a wraz z nimi całą paletę uczuć. Dotyk piasku pomaga także w procesach samoregulacji – układ limbiczny interpretuje te bodźce jako kojące, dzięki czemu zmniejsza się niepokój klienta. Rozmiar piaskownicy natomiast odpowiada polu widzenia, tworząc przestrzeń porządkującą i bezpieczną do wyrażania wewnętrznych treści, fantazji czy emocji.

 

Proces twórczy

Klient sam wybiera figury i konstruuje obraz bliski wyobrażeniom swojego wewnętrznego świata. Przedmioty są odpowiednikami słów, znaczeń, symboli i pozwalają na twórczą i bezpieczną ekspresję siebie. W ten sposób buduje się połączenie pomiędzy tym, co wewnątrz z tym, co na zewnątrz.

Obrazy w piaskownicy klient buduje w ciszy, przez co proces tworzenia może być postrzegany jako forma medytacji. Obrazy nie są poddawane ocenie, a do ich powstania nie są potrzebne żadne zdolności – ponieważ do stworzenia obrazu wykorzystuje się figury lub sam piasek.

 

Jak oddziałuje Sandplay?

Zabawa w piasku umożliwia uwolnienie się od trudnych emocji, uczy sposobów ich wyrażania oraz rozwiązywania problemów. Poprzez stworzenie obrazu możemy przykładowo w symboliczny sposób przedstawić bolesne wydarzenie i zmierzyć się z nim takim, jakie było. Dzięki obcowaniu z obrazem możemy też spojrzeć na doświadczenia z innej perspektywy, zmienić swój stosunek do nich, lepiej zrozumieć siebie, swoje odczucia, motywacje czy zachowania.

Stworzenie obrazu sprawia, że problemy otrzymują swoje granice i konkretny wygląd, dzięki czemu nie wydają się już tak przerażające i wszechogarniające.

Poprzez obraz możemy też spojrzeć w przyszłość, kształtując z przedmiotów i piasku zalążki nowych celów.

Dzieci w czasie zabawy w piasku mogą symbolicznie przedstawić to, co trudno jest wyrazić słowami oraz w bezpieczny sposób realizować rzeczy niemożliwe dla siebie w rzeczywistości – nie są za nie karane, za to ich emocje mogą zostać ujawnione, a zachowania przetransformowane.

Praca w piasku może pełnić zarówno funkcję terapeutyczną, jak i wzrostową – pobudzającą rozwój. Zabawa w piasku inicjuje i podtrzymuje bowiem przemiany na różnych poziomach psychiki, tworząc przestrzeń do eksplorowania swojego wnętrza, bycia w pełni sobą i ze sobą.

Terapeuta w procesie tworzenia obrazu jest cichym obserwatorem, tworzącym bezpieczną, wolną od ocen przestrzeń, w której klient dzięki poczuciu pełnej akceptacji będzie mógł swobodnie odkrywać siebie. Rozwój przychodzi, kiedy człowiek czuje się wystarczająco bezpiecznie – zapewnienie poczucia bezpieczeństwa jest najważniejszym zadaniem terapeuty, który w ten sposób tworzy ścieżkę do rozwoju.


 

Terapia w Piaskownicy to narzędzie wykorzystujące wrodzoną tendencję psychiki do samoleczenia, dlatego znajduje zastosowanie w różnych trudnościach: emocjonalnych, relacyjnych, psychosomatycznych, zaburzeniach pourazowych, zaburzeniach odżywiania, żałobie, trudności w uczeniu się i innych. Zabawa jest językiem człowieka w każdym wieku – dlatego niezależnie od tego, czy masz pięć, piętnaście czy czterdzieści pięć lat, możesz doświadczyć pięknego procesu twórczego zbliżającego cię do swojego wnętrza dzięki metodzie Sandplay!

Bibliografia:

Keyserlingk, L., Giza-Zwierzchowska, A. (2013). Wprowadzenie do Sandplay Therapy – Terapia w Piaskownicy. Wydawnictwo TWIKS.

Auttorka: Jagoda Jokś

5/5 - (2 votes)

O nas

Nasz zespół powstał dzięki przyjaźni i zrozumieniu jak ważna jest współpraca pomiędzy profesjonalnymi terapeutami o różnych specjalnościach. Ufamy, że różnorodność jaką proponujemy, może zaowocować dostępnością pomocy dla wielu osób o różnych potrzebach.

Znany Lekarz.

Pracownia Psychologiczna Pomocnia

Facebook

Przedstawiamy Dominikę Robak - psycholożkę i psychoterapeutkę w nurcie integracyjno-systemowym w trakcie szkolenia. 🌿W Pomocni zajmuje się psychoterapią indywidualną dorosłych. 💙Masz pytania? Chcesz umówić się na spotkanie? 🗣Skontaktuj się z nami! ✨👇☎️ 795 795 202💻 sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Mechanizmy obronne: nieświadome strategie psychiki 🛡️To sposoby, w jakie nasz umysł chroni nas przed przytłaczającymi emocjami. Dzięki nim łatwiej przetrwać trudne sytuacje, zachować poczucie własnej wartości i chwilową równowagę.🔹 Przykłady?- racjonalizacja („i tak tej pracy nie chciałem_am”),- wyparcie (zapominanie bolesnych treści),- przemieszczenie (złość na szefa → wyładowanie jej w domu).Mechanizmy obronne kształtują się od dzieciństwa i działają poza naszą świadomością. W stresie pojawiają się szczególnie często, a choć chronią, mogą też zniekształcać obraz rzeczywistości i utrudniać bliskie relacje.✨ Ważne jest rozpoznawanie ich u siebie. Świadomość, że „tak działa moja psychika”, pozwala lepiej zrozumieć własne reakcje i odzyskać większą swobodę wyboru, zamiast działać automatycznie.W Pomocni pomagamy rozwijać samoświadomość i dostrzegać mechanizmy, które kiedyś były niezbędną ochroną, a dziś mogą ograniczać bliskość i dobrostan. 🌱Link do artykułu 👉 www.pomocnia-poznan.pl/mechanizmy-obronne/#pomocnia #psychologia #mechanizmyobronne #emocje #zdrowiepsychiczne #psychoterapia ... See MoreSee Less
View on Facebook
Przedstawiamy Monikę Wierbiłowicz -psycholożkę i psychoterapeutkę poznawczo -behawioralną w trakcie szkolenia 💚W Pomocni zajmuje się psychoterapią indywidualnądorosłych. 🍀Jeśli szukasz psychologa lub psychoterapeuty,zapraszamy do naszej placówki.Skontaktuj się z nami! ✨👇☎️ 795 795 202💻 sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Powiadomienia, krótkie filmiki, szybkie komunikaty… Nasz mózg uczy się przeskakiwania z bodźca na bodziec, zamiast dłuższego skupienia. Efekt? Trudność w koncentracji, szybkie zmęczenie i wrażenie, że nauka „na pamięć” jest bez sensu.A jednak, trening koncentracji to inwestycja w nasze zdrowie psychiczne i dobrostan. Bo zdolność skupienia to fundament uczenia się i jeden z kluczowych procesów poznawczych.🔹 Mamy dwa rodzaje uwagi:mimowolną - automatyczną (np. nagły hałas, własne imię),dowolną - świadomą, wymagającą wyboru i wysiłku.To właśnie ta druga potrzebuje regularnych ćwiczeń.✨ Jak wspierać koncentrację i uczyć się skuteczniej?- ucz się krócej, ale częściej,- powtarzaj w odstępach czasu,- odtwarzaj z pamięci zamiast tylko czytać,- tłumacz własnymi słowami,- łącz wiedzę z tym, co już znasz,- rób przerwy bez telefonu,- dbaj o sen,- eliminuj rozpraszacze,- nagradzaj siebie.Uczenie się to proces. Wymaga cierpliwości, powtarzania i wysiłku. Kiedy jednak zadbasz o świadome strategie, zyskasz nie tylko lepsze wyniki, ale też poczucie satysfakcji i sprawczości. 🌱W Pomocni pomagamy rozwijać umiejętność koncentracji i świadomego uczenia się, by wysiłek przekładał się na realne efekty i poczucie, że masz wpływ na swój rozwój. ✨#pomocnia #psychologia #koncentracja #nauka #uważność #zdrowiepsychiczne #psychoterapia ... See MoreSee Less
View on Facebook
Przedstawiamy Laurę Ćwikłę - psycholożkę i psychoterapeutkę w nurcie systemowym. 💙W Pomocni udziela wsparcia psychoterapeutycznego dla dorosłych i młodzieży, zajmuje się także psychoterapią par i rodzin oraz konsultacjami psychologicznymi. Dodatkowo, organizuje terapię grupową, by wspierać osoby zmagające się z żałobą. 🌿Masz pytania? Chcesz umówić się na spotkanie?Skontaktuj się z nami! ✨👇☎️ 795 795 202💻 sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook

Kontakt

Poradnia Psychologiczna
Pomocnia Poznań

ul. Śniadeckich 5/2, 60-773 Poznań
nr tel. +48 795 795 202
sekretariat@pomocnia-poznan.pl

© 2024 Pomocnia Poznań | wykonanie: alpa