Spektrum autyzmu a seksualność

7 kwietnia 2025
pexels-mccutcheon-1317559-1200x800.jpg

Seksualność to dla większości ważny, a zarazem naturalny aspekt codzienności. Temat funkcjonowania seksualnego staje się coraz mniej stabuizowany, bardziej popularny – docierający do szerszej świadomości społecznej. Mimo to, istnieją obszary, które zdają się być pomijane lub mniej zadbane w debacie publicznej. Jednym z nich jest seksualność osób w spektrum autyzmu.

Czym jest spektrum autyzmu?

By mówić o seksualności osób w spektrum, musimy najpierw przyjrzeć się, jak w ogóle definiowane jest spektrum autyzmu.

Według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11, spektrum autyzmu „charakteryzuje się trwałymi deficytami w zdolności do inicjowania i utrzymania wzajemnej interakcji społecznej i komunikacji społecznej oraz szeregiem ograniczonych, powtarzalnych i sztywnych wzorców zachowań, zainteresowań lub aktywności, które są wyraźnie nietypowe lub przesadne dla wieku osoby i kontekstu socjokulturowego. Początek zaburzenia pojawia się w okresie rozwojowym, zwykle we wczesnym dzieciństwie, ale objawy mogą ujawnić się w pełni dopiero później, kiedy wymagania społeczne przekraczają ograniczone możliwości. Deficyty są na tyle poważne, że powodują upośledzenie w osobistych, rodzinnych, społecznych, edukacyjnych, zawodowych lub innych ważnych obszarach funkcjonowania i są zwykle dominującą cechą funkcjonowania osoby możliwą do zaobserwowania we wszystkich środowiskach, chociaż mogą się różnić w zależności od sytuacji społecznej, edukacyjnej lub innej. Osoby w spektrum autyzmu mogą manifestować cały zakres funkcjonowania intelektualnego i zdolności językowych”.

Stereotypy o seksualności osób w spektrum autyzmu

Mimo postępu w podejściu do seksualności, wydawać by się mogło, że neuroatypowość nadal pozostaje na marginesie tych rozmów. W myśli powszechnej wciąż pokutuje mit, że osoby w spektrum pozbawione są potrzeb emocjonalnych i seksualnych w związku z trudnościami w budowaniu relacji. To nieprawdziwe i szkodliwe uproszczenie. Spektrum autyzmu nie wyklucza owych potrzeb. Może oznaczać natomiast, że te potrzeby mogą być wyrażane lub przeżywane inaczej.

Przetwarzanie sensoryczne

Przez wiele osób w spektrum autyzmu świat zmysłów przeżywany jest w sposób znacznie bardziej intensywny niż przez osoby neurotypowe. Dotyk, dźwięk, światło, zapach czy temperatura potrafią być zatem zarówno źródłem przyjemności, jak i przytłoczenia, dyskomfortu. Takie zjawisko nazywamy odmiennym przetwarzaniem sensorycznym.

Co to w praktyce może oznaczać? To, co dla jednej osoby jest czułym gestem, dla innej może być zbyt gwałtowne lub drażniące. Zbliżenie fizyczne wiąże się często z doznawaniem wielu bodźców jednocześnie: dotyku, zapachu drugiej osoby, kontaktu wzrokowego, itd. W przypadku osób wrażliwych sensorycznie taka wielość wrażeń może prowadzić do przeciążenia, lęku lub chęci natychmiastowego wycofania się.

Odmienne przetwarzanie sensoryczne nie oznacza braku potrzeby bliskości. Kluczem jest uważność i otwarta komunikacja między osobami partnerskimi. Ważnym jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której osoba może wyrażać swoje potrzeby i granice bez lęku przed oceną. Tylko wtedy możliwe jest budowanie intymności, która nie będzie źródłem stresu, a prowadzić będzie do przyjemności i rozwoju relacji. Przepis ten zdaje się być uniwersalny – dla wszystkich relacji, nie tylko osób w spektrum autyzmu.

Komunikacja w relacji osób w spektrum autyzmu

Otwarta komunikacja jest niezwykle ważnym aspektem każdej relacji. Dla wielu osób w spektrum autyzmu wystąpić mogą trudności w wyrażaniu własnych potrzeb, a także w odczytywaniu sygnałów partnera. Sugestie, aluzje czy niejednoznaczne sygnały mogą być trudne do zrozumienia, co prowadzi do nieporozumień, frustracji czy poczucia zagubienia. W relacjach romantycznych, gdzie subtelność bywa uznawana za normę, może to skutkować brakiem pewności, nie tylko co do intencji drugiej osoby, ale także co do własnych emocji i tego, czy są „odpowiednie”.

Z drugiej strony, niektóre osoby w spektrum mówią o swoich uczuciach i potrzebach bezpośrednio – co przez partnera może być odbierane jako „zbyt chłodne” lub „niewrażliwe”, mimo że w rzeczywistości wynika to z autentyczności i trudności w kodowaniu emocji w „społecznie oczekiwany” sposób. Te różnice w stylu komunikacji mogą utrudniać rozmowy o granicach, zgodzie, preferencjach czy obawach związanych z intymnością.

Choć różnice te mogą stanowić wyzwanie, nie oznacza to, że budowanie satysfakcjonującej relacji jest poza zasięgiem. Wręcz przeciwnie – wiele osób w spektrum buduje bliskie, czułe związki, oparte na szczerości i wzajemnym szacunku. Najważniejszym jest jednak stworzenie odpowiednich warunków, które pozwolą obu stronom poczuć się zrozumianym i bezpiecznym. Jasne i klarowne komunikaty oraz tworzenie przestrzeni, w której można swobodnie formułować myśli i pozwalać na ich doprecyzowanie – te aspekty mają ogromne znaczenie. Należy jednak pamiętać, że budowanie wspólnego języka to proces, który wymaga czasu, otwartości i cierpliwości. Dla wielu par staje się on nie tylko narzędziem porozumienia, ale też drogą do głębszej bliskości, opartej na akceptacji i wzajemnym uczeniu się siebie nawzajem.

Edukacja seksualna

Edukacja seksualna w Polsce bywa niedostosowana do rzeczywistych potrzeb osób neuroróżnorodnych. Nawet tam, gdzie jest obecna, często ogranicza się do biologicznych faktów lub przestróg, pomijając tematy relacji, emocji i granic. Dla osób w spektrum autyzmu oznacza to brak rzetelnych, zrozumiałych informacji, które mogłyby realnie wspierać je w odkrywaniu i budowaniu swojej tożsamości.

Nieobecność neuroróżnorodności w programach edukacyjnych sprawia też, że osoby w spektrum często czują się wręcz wykluczone z narracji o seksualności. To rodzi poczucie niezrozumienia, samotności, a czasem także naraża na ryzyko przekroczeń. Brak wiedzy oznacza, że w przypadku sytuacji naruszających nasze granice, trudno jest je rozpoznać i poczuć się wystarczająco pewnie, by o nie zadbać.

Dobrze poprowadzona, inkluzywna edukacja seksualna mogłaby dawać nie tylko wiedzę, ale i sprawczość – uczyć, jak rozpoznawać swoje granice, jak mówić „tak” i „nie”, jak budować relacje w oparciu o zaufanie i wzajemność.

Choć na pełną i wrażliwą edukację seksualną wciąż musimy poczekać, już dziś warto sięgać po dostępne, rzetelne źródła. W razie wątpliwości lub trudności – nie bójmy się szukać wsparcia u specjalistów: psychologów czy seksuologów. To właśnie w tych codziennych staraniach, małych krokach, zaczyna się zmiana, której tak bardzo potrzeba.

Autor: Nikodem Wejerowski
Źródła:
– Fornalik, I. (2017). Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej?
– Fornalik, I. (2020). Edukacja seksualna osób ze spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawnością intelektualną.
– Gulczyńska, A., & Wojciechowska, A. (2015). Potrzeba seksualna u osób ze spektrum autyzmu.

5/5 - (6 votes)

O nas

Nasz zespół powstał dzięki przyjaźni i zrozumieniu jak ważna jest współpraca pomiędzy profesjonalnymi terapeutami o różnych specjalnościach. Ufamy, że różnorodność jaką proponujemy, może zaowocować dostępnością pomocy dla wielu osób o różnych potrzebach.

Znany Lekarz.

Pracownia Psychologiczna Pomocnia

Facebook

Przedstawiamy Dominikę Robak - psycholożkę i psychoterapeutkę w nurcie integracyjno-systemowym w trakcie szkolenia. 🌿W Pomocni zajmuje się psychoterapią indywidualną dorosłych. 💙Masz pytania? Chcesz umówić się na spotkanie? 🗣Skontaktuj się z nami! ✨👇☎️ 795 795 202💻 sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Mechanizmy obronne: nieświadome strategie psychiki 🛡️To sposoby, w jakie nasz umysł chroni nas przed przytłaczającymi emocjami. Dzięki nim łatwiej przetrwać trudne sytuacje, zachować poczucie własnej wartości i chwilową równowagę.🔹 Przykłady?- racjonalizacja („i tak tej pracy nie chciałem_am”),- wyparcie (zapominanie bolesnych treści),- przemieszczenie (złość na szefa → wyładowanie jej w domu).Mechanizmy obronne kształtują się od dzieciństwa i działają poza naszą świadomością. W stresie pojawiają się szczególnie często, a choć chronią, mogą też zniekształcać obraz rzeczywistości i utrudniać bliskie relacje.✨ Ważne jest rozpoznawanie ich u siebie. Świadomość, że „tak działa moja psychika”, pozwala lepiej zrozumieć własne reakcje i odzyskać większą swobodę wyboru, zamiast działać automatycznie.W Pomocni pomagamy rozwijać samoświadomość i dostrzegać mechanizmy, które kiedyś były niezbędną ochroną, a dziś mogą ograniczać bliskość i dobrostan. 🌱Link do artykułu 👉 www.pomocnia-poznan.pl/mechanizmy-obronne/#pomocnia #psychologia #mechanizmyobronne #emocje #zdrowiepsychiczne #psychoterapia ... See MoreSee Less
View on Facebook
Przedstawiamy Monikę Wierbiłowicz -psycholożkę i psychoterapeutkę poznawczo -behawioralną w trakcie szkolenia 💚W Pomocni zajmuje się psychoterapią indywidualnądorosłych. 🍀Jeśli szukasz psychologa lub psychoterapeuty,zapraszamy do naszej placówki.Skontaktuj się z nami! ✨👇☎️ 795 795 202💻 sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Powiadomienia, krótkie filmiki, szybkie komunikaty… Nasz mózg uczy się przeskakiwania z bodźca na bodziec, zamiast dłuższego skupienia. Efekt? Trudność w koncentracji, szybkie zmęczenie i wrażenie, że nauka „na pamięć” jest bez sensu.A jednak, trening koncentracji to inwestycja w nasze zdrowie psychiczne i dobrostan. Bo zdolność skupienia to fundament uczenia się i jeden z kluczowych procesów poznawczych.🔹 Mamy dwa rodzaje uwagi:mimowolną - automatyczną (np. nagły hałas, własne imię),dowolną - świadomą, wymagającą wyboru i wysiłku.To właśnie ta druga potrzebuje regularnych ćwiczeń.✨ Jak wspierać koncentrację i uczyć się skuteczniej?- ucz się krócej, ale częściej,- powtarzaj w odstępach czasu,- odtwarzaj z pamięci zamiast tylko czytać,- tłumacz własnymi słowami,- łącz wiedzę z tym, co już znasz,- rób przerwy bez telefonu,- dbaj o sen,- eliminuj rozpraszacze,- nagradzaj siebie.Uczenie się to proces. Wymaga cierpliwości, powtarzania i wysiłku. Kiedy jednak zadbasz o świadome strategie, zyskasz nie tylko lepsze wyniki, ale też poczucie satysfakcji i sprawczości. 🌱W Pomocni pomagamy rozwijać umiejętność koncentracji i świadomego uczenia się, by wysiłek przekładał się na realne efekty i poczucie, że masz wpływ na swój rozwój. ✨#pomocnia #psychologia #koncentracja #nauka #uważność #zdrowiepsychiczne #psychoterapia ... See MoreSee Less
View on Facebook
Przedstawiamy Laurę Ćwikłę - psycholożkę i psychoterapeutkę w nurcie systemowym. 💙W Pomocni udziela wsparcia psychoterapeutycznego dla dorosłych i młodzieży, zajmuje się także psychoterapią par i rodzin oraz konsultacjami psychologicznymi. Dodatkowo, organizuje terapię grupową, by wspierać osoby zmagające się z żałobą. 🌿Masz pytania? Chcesz umówić się na spotkanie?Skontaktuj się z nami! ✨👇☎️ 795 795 202💻 sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook

Kontakt

Poradnia Psychologiczna
Pomocnia Poznań

ul. Śniadeckich 5/2, 60-773 Poznań
nr tel. +48 795 795 202
sekretariat@pomocnia-poznan.pl

© 2024 Pomocnia Poznań | wykonanie: alpa