Spektrum autyzmu a seksualność

7 kwietnia 2025
pexels-mccutcheon-1317559-1200x800.jpg

Seksualność to dla większości ważny, a zarazem naturalny aspekt codzienności. Temat funkcjonowania seksualnego staje się coraz mniej stabuizowany, bardziej popularny – docierający do szerszej świadomości społecznej. Mimo to, istnieją obszary, które zdają się być pomijane lub mniej zadbane w debacie publicznej. Jednym z nich jest seksualność osób w spektrum autyzmu.

Czym jest spektrum autyzmu?

By mówić o seksualności osób w spektrum, musimy najpierw przyjrzeć się, jak w ogóle definiowane jest spektrum autyzmu.

Według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11, spektrum autyzmu „charakteryzuje się trwałymi deficytami w zdolności do inicjowania i utrzymania wzajemnej interakcji społecznej i komunikacji społecznej oraz szeregiem ograniczonych, powtarzalnych i sztywnych wzorców zachowań, zainteresowań lub aktywności, które są wyraźnie nietypowe lub przesadne dla wieku osoby i kontekstu socjokulturowego. Początek zaburzenia pojawia się w okresie rozwojowym, zwykle we wczesnym dzieciństwie, ale objawy mogą ujawnić się w pełni dopiero później, kiedy wymagania społeczne przekraczają ograniczone możliwości. Deficyty są na tyle poważne, że powodują upośledzenie w osobistych, rodzinnych, społecznych, edukacyjnych, zawodowych lub innych ważnych obszarach funkcjonowania i są zwykle dominującą cechą funkcjonowania osoby możliwą do zaobserwowania we wszystkich środowiskach, chociaż mogą się różnić w zależności od sytuacji społecznej, edukacyjnej lub innej. Osoby w spektrum autyzmu mogą manifestować cały zakres funkcjonowania intelektualnego i zdolności językowych”.

Stereotypy o seksualności osób w spektrum autyzmu

Mimo postępu w podejściu do seksualności, wydawać by się mogło, że neuroatypowość nadal pozostaje na marginesie tych rozmów. W myśli powszechnej wciąż pokutuje mit, że osoby w spektrum pozbawione są potrzeb emocjonalnych i seksualnych w związku z trudnościami w budowaniu relacji. To nieprawdziwe i szkodliwe uproszczenie. Spektrum autyzmu nie wyklucza owych potrzeb. Może oznaczać natomiast, że te potrzeby mogą być wyrażane lub przeżywane inaczej.

Przetwarzanie sensoryczne

Przez wiele osób w spektrum autyzmu świat zmysłów przeżywany jest w sposób znacznie bardziej intensywny niż przez osoby neurotypowe. Dotyk, dźwięk, światło, zapach czy temperatura potrafią być zatem zarówno źródłem przyjemności, jak i przytłoczenia, dyskomfortu. Takie zjawisko nazywamy odmiennym przetwarzaniem sensorycznym.

Co to w praktyce może oznaczać? To, co dla jednej osoby jest czułym gestem, dla innej może być zbyt gwałtowne lub drażniące. Zbliżenie fizyczne wiąże się często z doznawaniem wielu bodźców jednocześnie: dotyku, zapachu drugiej osoby, kontaktu wzrokowego, itd. W przypadku osób wrażliwych sensorycznie taka wielość wrażeń może prowadzić do przeciążenia, lęku lub chęci natychmiastowego wycofania się.

Odmienne przetwarzanie sensoryczne nie oznacza braku potrzeby bliskości. Kluczem jest uważność i otwarta komunikacja między osobami partnerskimi. Ważnym jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której osoba może wyrażać swoje potrzeby i granice bez lęku przed oceną. Tylko wtedy możliwe jest budowanie intymności, która nie będzie źródłem stresu, a prowadzić będzie do przyjemności i rozwoju relacji. Przepis ten zdaje się być uniwersalny – dla wszystkich relacji, nie tylko osób w spektrum autyzmu.

Komunikacja w relacji osób w spektrum autyzmu

Otwarta komunikacja jest niezwykle ważnym aspektem każdej relacji. Dla wielu osób w spektrum autyzmu wystąpić mogą trudności w wyrażaniu własnych potrzeb, a także w odczytywaniu sygnałów partnera. Sugestie, aluzje czy niejednoznaczne sygnały mogą być trudne do zrozumienia, co prowadzi do nieporozumień, frustracji czy poczucia zagubienia. W relacjach romantycznych, gdzie subtelność bywa uznawana za normę, może to skutkować brakiem pewności, nie tylko co do intencji drugiej osoby, ale także co do własnych emocji i tego, czy są „odpowiednie”.

Z drugiej strony, niektóre osoby w spektrum mówią o swoich uczuciach i potrzebach bezpośrednio – co przez partnera może być odbierane jako „zbyt chłodne” lub „niewrażliwe”, mimo że w rzeczywistości wynika to z autentyczności i trudności w kodowaniu emocji w „społecznie oczekiwany” sposób. Te różnice w stylu komunikacji mogą utrudniać rozmowy o granicach, zgodzie, preferencjach czy obawach związanych z intymnością.

Choć różnice te mogą stanowić wyzwanie, nie oznacza to, że budowanie satysfakcjonującej relacji jest poza zasięgiem. Wręcz przeciwnie – wiele osób w spektrum buduje bliskie, czułe związki, oparte na szczerości i wzajemnym szacunku. Najważniejszym jest jednak stworzenie odpowiednich warunków, które pozwolą obu stronom poczuć się zrozumianym i bezpiecznym. Jasne i klarowne komunikaty oraz tworzenie przestrzeni, w której można swobodnie formułować myśli i pozwalać na ich doprecyzowanie – te aspekty mają ogromne znaczenie. Należy jednak pamiętać, że budowanie wspólnego języka to proces, który wymaga czasu, otwartości i cierpliwości. Dla wielu par staje się on nie tylko narzędziem porozumienia, ale też drogą do głębszej bliskości, opartej na akceptacji i wzajemnym uczeniu się siebie nawzajem.

Edukacja seksualna

Edukacja seksualna w Polsce bywa niedostosowana do rzeczywistych potrzeb osób neuroróżnorodnych. Nawet tam, gdzie jest obecna, często ogranicza się do biologicznych faktów lub przestróg, pomijając tematy relacji, emocji i granic. Dla osób w spektrum autyzmu oznacza to brak rzetelnych, zrozumiałych informacji, które mogłyby realnie wspierać je w odkrywaniu i budowaniu swojej tożsamości.

Nieobecność neuroróżnorodności w programach edukacyjnych sprawia też, że osoby w spektrum często czują się wręcz wykluczone z narracji o seksualności. To rodzi poczucie niezrozumienia, samotności, a czasem także naraża na ryzyko przekroczeń. Brak wiedzy oznacza, że w przypadku sytuacji naruszających nasze granice, trudno jest je rozpoznać i poczuć się wystarczająco pewnie, by o nie zadbać.

Dobrze poprowadzona, inkluzywna edukacja seksualna mogłaby dawać nie tylko wiedzę, ale i sprawczość – uczyć, jak rozpoznawać swoje granice, jak mówić „tak” i „nie”, jak budować relacje w oparciu o zaufanie i wzajemność.

Choć na pełną i wrażliwą edukację seksualną wciąż musimy poczekać, już dziś warto sięgać po dostępne, rzetelne źródła. W razie wątpliwości lub trudności – nie bójmy się szukać wsparcia u specjalistów: psychologów czy seksuologów. To właśnie w tych codziennych staraniach, małych krokach, zaczyna się zmiana, której tak bardzo potrzeba.

Autor: Nikodem Wejerowski
Źródła:
– Fornalik, I. (2017). Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej?
– Fornalik, I. (2020). Edukacja seksualna osób ze spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawnością intelektualną.
– Gulczyńska, A., & Wojciechowska, A. (2015). Potrzeba seksualna u osób ze spektrum autyzmu.

5/5 - (6 votes)

O nas

Nasz zespół powstał dzięki przyjaźni i zrozumieniu jak ważna jest współpraca pomiędzy profesjonalnymi terapeutami o różnych specjalnościach. Ufamy, że różnorodność jaką proponujemy, może zaowocować dostępnością pomocy dla wielu osób o różnych potrzebach.

Znany Lekarz.

Pracownia Psychologiczna Pomocnia

Facebook

Sztuczna inteligencja jest już wszędzie — od codziennych aplikacji po zaawansowane systemy w pracy. Z jednej strony fascynuje, z drugiej... budzi niepokój. 🤖💭"Czy moja praca jest bezpieczna? Czy sztuczna inteligencja mnie zastąpi?"Nikodem Wejerowski w swoim artykule pokazuje, skąd bierze się lęk przed AI i podpowiada, w jaki sposób sobie z nim poradzić. 💼❓Link w komentarzu! 👇 ... See MoreSee Less
View on Facebook
Z radością witamy nową osobę na Pomocniowym pokładzie! 😊Przedstawiamy Jagodę Stankowską i zostawiamy parę słów od Niej:„Cześć!jestem psychologiem, a od tej jesieni również studentką szkoły psychoterapii w nurcie poznawczo-behawioralnym.Na konsultacje psychologiczne zapraszam osoby dorosłe, które mierzą się obecnie z różnymi wyzwaniami. Niezależnie, czy doświadczasz trudności w relacjach, związanych z poczuciem własnej wartości czy stresem – zapraszam na spotkanie.Pracuję między innymi w oparciu o TSR (Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach) oraz RTZ (Racjonalna Terapia Zachowania). W gabinecie ważne jest dla mnie zbudowanie bezpiecznej, pełnej zaufania i akceptacji relacji terapeutycznej – aby oczekiwana zmiana mogła zadziewać się w sprzyjających warunkach, w oparciu o Twoje zasoby.Prywatnie karmi mnie i reguluje kontakt z naturą i bliskimi osobami – najlepiej w połączeniu, podczas wspólnego wędrowania. 🌿Jestem również wielbicielką kotów, podróży małych i dużych oraz gier planszowych. 🐈”Zachęcamy do zapoznania się profilem Jagody na naszej stronie, link w komentarzu. 👇Zapraszamy do kontaktu z sekretariatem w dni robocze w godzinach 12:00 - 17:00.☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Jak rozwija się przywiązanie? Czym charakteryzują się poszczególne typy przywiązania? 🌿Zapraszamy do przeczytania najnowszego artykułu autorstwa Aleksandry Wykrętowicz, który przybliży temat stylów przywiązania oraz ich wpływu na relacje. 🌀👫Link w komentarzu! 👇☎️ 795 795 202 lub 570 388 655💻 sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
🔍 „Znowu zamilkłam, choć miałam coś ważnego do powiedzenia…”Znasz to uczucie? Milczenie, które przychodzi automatycznie. Poczucie winy chwilę później. Myśl: „Coś ze mną nie tak”. To może być nie tylko chwila zwątpienia — ale sygnał, że właśnie odezwał się Twój schemat.Na naszej stronie znajdziesz nowy artykuł naszej specjalistki, Weroniki Stachowiak, która tłumaczy czym są schematy, jak i dlaczego powstają oraz w jaki sposób nadal kształtują Twoje życie — nawet, jeśli dzieciństwo już dawno za Tobą. 💬💛Link w komentarzu! 👇 ... See MoreSee Less
View on Facebook
Drodzy, do naszego zespołu dołączyła nowa psychoterapeutka - Maria Ciba! 😊 Przekazujemy od Niej kilka słów:,,Jestem psycholożką i psychoterapeutką w trakcie szkolenia w nurcie psychodynamicznym. W pracy ważne jest dla mnie indywidualne podejście do problemów zgłaszanych przez pacjenta i próba zrozumienia jego wewnętrznego świata i przeżyć. Pomagam lepiej rozumieć siebie oraz mechanizmy, które wpływają na emocje, relacje i sposób funkcjonowania.Prywatnie szczególnie bliskie są mi tematy związane z tym, jak styl życia, ruch, dieta czy sen wpływają na nasze samopoczucie i dobrostan. Kocham sport i naturę – to dla mnie ważne źródła równowagi i regeneracji. 🏄🏼‍♀️🌿Serdecznie zapraszam na spotkania indywidualne w Pomocni!''Zapraszamy do kontaktu z sekretariatem w dni robocze w godzinach 12:00 - 17:00.☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook

Kontakt

Poradnia Psychologiczna
Pomocnia Poznań

ul. Śniadeckich 5/2, 60-773 Poznań
nr tel. +48 795 795 202
sekretariat@pomocnia-poznan.pl

© 2024 Pomocnia Poznań | wykonanie: alpa