Spektrum autyzmu a seksualność

7 kwietnia 2025
pexels-mccutcheon-1317559-1200x800.jpg

Seksualność to dla większości ważny, a zarazem naturalny aspekt codzienności. Temat funkcjonowania seksualnego staje się coraz mniej stabuizowany, bardziej popularny – docierający do szerszej świadomości społecznej. Mimo to, istnieją obszary, które zdają się być pomijane lub mniej zadbane w debacie publicznej. Jednym z nich jest seksualność osób w spektrum autyzmu.

Czym jest spektrum autyzmu?

By mówić o seksualności osób w spektrum, musimy najpierw przyjrzeć się, jak w ogóle definiowane jest spektrum autyzmu.

Według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11, spektrum autyzmu „charakteryzuje się trwałymi deficytami w zdolności do inicjowania i utrzymania wzajemnej interakcji społecznej i komunikacji społecznej oraz szeregiem ograniczonych, powtarzalnych i sztywnych wzorców zachowań, zainteresowań lub aktywności, które są wyraźnie nietypowe lub przesadne dla wieku osoby i kontekstu socjokulturowego. Początek zaburzenia pojawia się w okresie rozwojowym, zwykle we wczesnym dzieciństwie, ale objawy mogą ujawnić się w pełni dopiero później, kiedy wymagania społeczne przekraczają ograniczone możliwości. Deficyty są na tyle poważne, że powodują upośledzenie w osobistych, rodzinnych, społecznych, edukacyjnych, zawodowych lub innych ważnych obszarach funkcjonowania i są zwykle dominującą cechą funkcjonowania osoby możliwą do zaobserwowania we wszystkich środowiskach, chociaż mogą się różnić w zależności od sytuacji społecznej, edukacyjnej lub innej. Osoby w spektrum autyzmu mogą manifestować cały zakres funkcjonowania intelektualnego i zdolności językowych”.

Stereotypy o seksualności osób w spektrum autyzmu

Mimo postępu w podejściu do seksualności, wydawać by się mogło, że neuroatypowość nadal pozostaje na marginesie tych rozmów. W myśli powszechnej wciąż pokutuje mit, że osoby w spektrum pozbawione są potrzeb emocjonalnych i seksualnych w związku z trudnościami w budowaniu relacji. To nieprawdziwe i szkodliwe uproszczenie. Spektrum autyzmu nie wyklucza owych potrzeb. Może oznaczać natomiast, że te potrzeby mogą być wyrażane lub przeżywane inaczej.

Przetwarzanie sensoryczne

Przez wiele osób w spektrum autyzmu świat zmysłów przeżywany jest w sposób znacznie bardziej intensywny niż przez osoby neurotypowe. Dotyk, dźwięk, światło, zapach czy temperatura potrafią być zatem zarówno źródłem przyjemności, jak i przytłoczenia, dyskomfortu. Takie zjawisko nazywamy odmiennym przetwarzaniem sensorycznym.

Co to w praktyce może oznaczać? To, co dla jednej osoby jest czułym gestem, dla innej może być zbyt gwałtowne lub drażniące. Zbliżenie fizyczne wiąże się często z doznawaniem wielu bodźców jednocześnie: dotyku, zapachu drugiej osoby, kontaktu wzrokowego, itd. W przypadku osób wrażliwych sensorycznie taka wielość wrażeń może prowadzić do przeciążenia, lęku lub chęci natychmiastowego wycofania się.

Odmienne przetwarzanie sensoryczne nie oznacza braku potrzeby bliskości. Kluczem jest uważność i otwarta komunikacja między osobami partnerskimi. Ważnym jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której osoba może wyrażać swoje potrzeby i granice bez lęku przed oceną. Tylko wtedy możliwe jest budowanie intymności, która nie będzie źródłem stresu, a prowadzić będzie do przyjemności i rozwoju relacji. Przepis ten zdaje się być uniwersalny – dla wszystkich relacji, nie tylko osób w spektrum autyzmu.

Komunikacja w relacji osób w spektrum autyzmu

Otwarta komunikacja jest niezwykle ważnym aspektem każdej relacji. Dla wielu osób w spektrum autyzmu wystąpić mogą trudności w wyrażaniu własnych potrzeb, a także w odczytywaniu sygnałów partnera. Sugestie, aluzje czy niejednoznaczne sygnały mogą być trudne do zrozumienia, co prowadzi do nieporozumień, frustracji czy poczucia zagubienia. W relacjach romantycznych, gdzie subtelność bywa uznawana za normę, może to skutkować brakiem pewności, nie tylko co do intencji drugiej osoby, ale także co do własnych emocji i tego, czy są „odpowiednie”.

Z drugiej strony, niektóre osoby w spektrum mówią o swoich uczuciach i potrzebach bezpośrednio – co przez partnera może być odbierane jako „zbyt chłodne” lub „niewrażliwe”, mimo że w rzeczywistości wynika to z autentyczności i trudności w kodowaniu emocji w „społecznie oczekiwany” sposób. Te różnice w stylu komunikacji mogą utrudniać rozmowy o granicach, zgodzie, preferencjach czy obawach związanych z intymnością.

Choć różnice te mogą stanowić wyzwanie, nie oznacza to, że budowanie satysfakcjonującej relacji jest poza zasięgiem. Wręcz przeciwnie – wiele osób w spektrum buduje bliskie, czułe związki, oparte na szczerości i wzajemnym szacunku. Najważniejszym jest jednak stworzenie odpowiednich warunków, które pozwolą obu stronom poczuć się zrozumianym i bezpiecznym. Jasne i klarowne komunikaty oraz tworzenie przestrzeni, w której można swobodnie formułować myśli i pozwalać na ich doprecyzowanie – te aspekty mają ogromne znaczenie. Należy jednak pamiętać, że budowanie wspólnego języka to proces, który wymaga czasu, otwartości i cierpliwości. Dla wielu par staje się on nie tylko narzędziem porozumienia, ale też drogą do głębszej bliskości, opartej na akceptacji i wzajemnym uczeniu się siebie nawzajem.

Edukacja seksualna

Edukacja seksualna w Polsce bywa niedostosowana do rzeczywistych potrzeb osób neuroróżnorodnych. Nawet tam, gdzie jest obecna, często ogranicza się do biologicznych faktów lub przestróg, pomijając tematy relacji, emocji i granic. Dla osób w spektrum autyzmu oznacza to brak rzetelnych, zrozumiałych informacji, które mogłyby realnie wspierać je w odkrywaniu i budowaniu swojej tożsamości.

Nieobecność neuroróżnorodności w programach edukacyjnych sprawia też, że osoby w spektrum często czują się wręcz wykluczone z narracji o seksualności. To rodzi poczucie niezrozumienia, samotności, a czasem także naraża na ryzyko przekroczeń. Brak wiedzy oznacza, że w przypadku sytuacji naruszających nasze granice, trudno jest je rozpoznać i poczuć się wystarczająco pewnie, by o nie zadbać.

Dobrze poprowadzona, inkluzywna edukacja seksualna mogłaby dawać nie tylko wiedzę, ale i sprawczość – uczyć, jak rozpoznawać swoje granice, jak mówić „tak” i „nie”, jak budować relacje w oparciu o zaufanie i wzajemność.

Choć na pełną i wrażliwą edukację seksualną wciąż musimy poczekać, już dziś warto sięgać po dostępne, rzetelne źródła. W razie wątpliwości lub trudności – nie bójmy się szukać wsparcia u specjalistów: psychologów czy seksuologów. To właśnie w tych codziennych staraniach, małych krokach, zaczyna się zmiana, której tak bardzo potrzeba.

Autor: Nikodem Wejerowski
Źródła:
– Fornalik, I. (2017). Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej?
– Fornalik, I. (2020). Edukacja seksualna osób ze spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawnością intelektualną.
– Gulczyńska, A., & Wojciechowska, A. (2015). Potrzeba seksualna u osób ze spektrum autyzmu.

5/5 - (6 votes)

O nas

Nasz zespół powstał dzięki przyjaźni i zrozumieniu jak ważna jest współpraca pomiędzy profesjonalnymi terapeutami o różnych specjalnościach. Ufamy, że różnorodność jaką proponujemy, może zaowocować dostępnością pomocy dla wielu osób o różnych potrzebach.

Znany Lekarz.

Pracownia Psychologiczna Pomocnia

Facebook

Jak przebiega psychoseksualny rozwój nastolatków? Jak wspierać młodych ludzi w odkrywaniu siebie i budowaniu zdrowej tożsamości? 🌱❓Zapraszamy do przeczytania najnowszego artykułu autorstwa Nikodema Wejerowskiego, który kompleksowo opisuje ten wyjątkowy etap życia. Znajdziecie go w naszej czytelni na stronie internetowej. 📚✨Link w komentarzu! 👇☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Kochani, nasz zespół rozszerzył się o nową specjalistkę - Martę Dejnak! Zostawiamy od niej kilka słów:"Cześć Wszystkim!Nazywam się Marta Dejnak i jestem psychologiem, coachem, studentką szkoły psychoterapii integracyjnej. Zajmuję się bardzo ciekawym, dynamicznym okresem rozwoju człowieka jakim jest dzieciństwo i czas dorastania. Wspieram i prowadzę terapię dzieci, młodzieży i ich rodzin. Pomagam zrozumieć zachowania, emocje i potrzeby kryjące się pod nimi. Towarzyszę w samopoznawaniu i samorozwoju, poszukując zasobów, które mogą być pomocne w radzeniu sobie z trudnościami.Prywatnie jestem entuzjastką muzyki, roweru, a zimą snowboardu. Kocham relaks wśród drzew, jezior i gór. Lubię podróżować, zwiedzać nowe miejsca, oglądać piękne budynki, a wszystko to najlepiej w towarzystwie moich przyjaciół i bliskich. 🌿✨Serdecznie zapraszam do kontaktu w Pomocni! ☺️" Zapraszamy do kontaktu z sekretariatem w dni robocze w godzinach 12:00 - 17:00.☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Jacek Jokś - nasz coach i psychoterapeuta - wystąpił podczas ubiegłotygodniowej konferencji IMPACT, jednego z najważniejszych wydarzeń biznesowo-technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak sam mówi:"Te dwa intensywne, pełne inspiracji dni pokazały, jak bardzo potrzebujemy dziś rozmów o zdrowym i autentycznym przywództwie. Jak ważne są spotkania, w których liderzy i liderki mogą zatrzymać się, spojrzeć w głąb siebie i zrozumieć, że troska o własny dobrostan to nie luksus – to fundament skutecznego działania.Pełna sala i długa kolejka przed wejściem jasno ukazały, że temat kondycji psychicznej liderów przestaje być tabu. To dopiero początek – ale bardzo potrzebny krok w stronę bardziej świadomego, ludzkiego przywództwa w polskim biznesie."Jako pracownia psychologiczna widzimy, jak wielką wartość ma budowanie przestrzeni, w której liderzy mogą uczyć się dbać o siebie – nie tylko o wyniki.A jeśli chcesz skorzystać z indywidualnego procesu rozwojowego, jakim jest coaching, nie czekaj i zapisz się na proces z Jackiem :)☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl#Przywództwo #Liderstwo #ZdrowiePsychiczne #Autentyczność #RozwójLidera #PsychologiaWBiznesie #SelfCare ... See MoreSee Less
View on Facebook
,,Przemoc wobec dzieci to nie tylko uderzenie dłonią czy pociągnięcie za ucho. Współczesna psychologia, jasno wskazuje: również krzyk, zastraszanie, zawstydzanie, ironia czy emocjonalne ignorowanie to formy przemocy.''O przemocy wobec dzieci z perspektywy psychoterapii Gestalt pisze terapeutka Karolina Arczewska. Zachęcamy do przeczytania.Link do artykułu w komentarzach. ⬇️Jeśli chciałbyś/chciałabyś skorzystać z konsultacji rodzicielskiej, zachęcamy do umówienia wizyty z naszymi specjalistami.Zapraszamy do kontaktu z sekretariatem w dni robocze w godzinach 12:00 - 17:00.☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
,,Jako Asystentka Zdrowienia, chciałabym przekazywać moim klientom, że mają prawo do spokoju i swoich własnych zwykłych żyć.'' 😌🌷O spokoju i odnajdywaniu szczęścia w zwykłym codziennym życiu pisze w nowym artykule Iza Krajecka - Asystentka Zdrowienia. Zachęcamy do przeczytania! Link do artykułu w komentarzach☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook

Kontakt

Poradnia Psychologiczna
Pomocnia Poznań

ul. Śniadeckich 5/2, 60-773 Poznań
nr tel. +48 795 795 202
sekretariat@pomocnia-poznan.pl

© 2024 Pomocnia Poznań | wykonanie: alpa