Logopeda (Poznań)

Terapia logopedyczna dzieci i dorosłych


Głównym celem terapii logopedycznej jest usprawnienie funkcji komunikacyjnej, ułatwienie komunikowania się poprzez zniwelowanie wszelkich zakłóceń. Terapia logopedyczna poprzedzona jest wnikliwym wywiadem i badaniem logopedycznym. Badanie takie przeprowadza się za pomocą rozmaitych specjalistycznych testów, które dopasowane są do wieku. Testy te sprawdzają nie tylko stan mowy, ale także jej nadawanie, reakcje słuchowe, artykulacje i sprawność narządów artykulacyjnych oraz umiejętności komunikacyjne. Na podstawie tej wieloaspektowej obserwacji logopeda stawia diagnozę i wyznacza cel działań logopedycznych.

Wskazania – czyli kiedy udać się do logopedy?

Co powinno Cię zaniepokoić?

  • Wszelkie zniekształcenia dźwięków (system językowy dziecka kształtuje się do 6 roku życia);
  • dziecko pod koniec 3 r.ż. nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych: a, o, u, e, i, y;
  • dziecko po ukończeniu 4 r.ż. zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne: „d” na „t” (np. zamiast domek mówi tomek), „w” na „f” (zamiast sowa mówi sofa), „g” na „k” (zamiast głowa mówi kłowa), „b” na „p” (zamiast buda mówi puta);
  •  dziecko ma 4 lata i nie wymawia prawidłowo głosek: s, z, c, dz (zmiękcza je lub wymawia międzyzębowo);
  • dziecko ma 5 lat i nie wymawia głosek: sz, ż, cz, dż ;
  • dziecko 6 – letnie nie wymawia głoski „r” lub zamienia ją na głoskę „l” czy „j”;
  • rozwój mowy dziecka jest nieprawidłowy, odstający od rówieśników;
  • dziecko nawykowo mówi przez nos;
  • niepłynność mowy: uporczywe powtarzanie jakiejś sylaby, trudności ze startem mowy, miewa częste blokady;
  • problemy z pisaniem i czytaniem.

Prawidłowy rozwój mowy przyczynia się do sukcesów szkolnych, m.in. ułatwia naukę czytania i
pisania. Odpowiednio dostosowana terapia logopedyczna jest czymś, o co warto zadbać.

Jak pracuję?

Podczas terapii korzystam z rozmaitych pomocy logopedycznych oraz profesjonalnych programów multimedialnych, które są przydatne nie tylko w pracy z dziećmi, ale także z dorosłymi. Treści dobieram odpowiednio do wieku i zainteresowań Pacjenta. Ponadto wyposażam rodziców w wiedzę oraz zestaw ćwiczeń.

Dorosły u logopedy? W czym mogę pomóc?

  • emisja i higiena głosu: m.in. nauka oddychania torem przeponowo-brzusznym, wydłużanie fazy wydechowej, nauka swobodnego regulowania długości fazy wydechowej, praca nad dykcją oraz akcentem i inne;
  • korekta wad wymowy;
  • problemy z jąkaniem.

Ile trwa wizyta u logopedy?

Dzieci : 50 min – w tym 30 min praca z dzieckiem, 20 min konsultacja z rodzicami oraz instruktaż

Dorośli: 50 min

Pamiętaj! Zajęcia logopedyczne to terapia. Na jej sukces składa się nie tylko odpowiednia diagnoza i starannie dobrane ćwiczenia, ale przede wszystkim motywacja i konsekwentne działanie Pacjenta!

logopeda poznań

Pierwsza wizyta u logopedy z dzieckiem

Co należy wiedzieć o badaniu logopedycznym?

Zanim rozpoczniemy regularną terapię logopedyczną, logopeda musi postawić diagnozę oraz opracować plan działania. Jak wygląda badanie u logopedy? Co należy zabrać ze sobą na pierwszą wizytę?

Punkt 1 – WYWIAD Z RODZICAMI

Przede wszystkim zabieramy ze sobą książeczkę zdrowia dziecka. Podczas pierwszej wizyty logopeda będzie z pewnością pytał o przebieg ciąży oraz porodu, a następnie o rozwój dziecka. Najczęściej „kłopotliwymi” pytaniami dla rodziców są pytania dotyczące gaworzenia, głużenia, pierwszego wyrazu, zdania itp. Książeczka zdrowia dziecka przyda się ze względu na wszelkie informacje takie jak choćby: waga dziecka, punkty Apgar, wszelkie komplikacje itp.

Punkt 2 – OCENA DŹWIĘKÓW MOWY

Kolejny etap to badanie dziecka kwestionariuszem badania mowy. W tej części logopeda uzyska informacje jakie głoski dziecko wymawia poprawnie, a które są zaburzone. Zazwyczaj część ta jest bardzo przyjemna dla dzieci, bowiem polega ona nazywaniu obrazków, rozmowie z logopedą, tworzeniu historyjek związanych z obrazkami.

Punkt 3 – OCENA NARZĄDÓW MOWY

W tej części logopeda podda ocenie narządy artykulacyjne – oceni sprawność języka i warg, zobaczy podniebienie, wędzidełko oraz zgryz.

Punkt 4 – SŁUCH FONEMATYCZNY

Co to takiego? Definicji jest mnóstwo, ale najprościej rzecz ujmując to słuch, dzięki którym rozróżniamy głoski. Słuch ten jest niezwykle ważną składową w procesie kształtowania się mowy. Jego zaburzenie może powodować opóźniony rozwój mowy, dysleksję, wymowę bezdźwięczną i wiele innych. Test słuchu fonematycznego polega najczęściej na ustaleniu, czy dziecko rozróżnia dźwięki, np. w wyrazach kura-góra, Tomek-domek itp.

Logopeda może skierować dziecko na dodatkowe badania, np. u laryngologa, neurologa lub innego specjalisty, który pozwoli ustalić dokładną diagnozę.
Po ukończeniu badania logopedycznego, zostaje postawiona diagnoza. Logopeda przekazuje rodzicom niezbędną wiedzę o danej wadzie lub zaburzeniu oraz ustala plan terapii. Pamiętajmy, że na sukces i powodzenie terapii logopedycznej wpływa systematyczna praca oraz stały kontakt z logopedą!





ADRES

ul. Śniadeckich 5/2,
Poznań Centrum


E-MAIL

sekretariat@pomocnia-poznan.pl


NUMER TELEFONU

+48 795 795 202


GODZINY PRACY

Godz. przyjęć: pon – pt, 7:00 – 21:00
Godz. pracy sekretariatu: pon – pt, 12:00 – 17:00


O nas

Nasz zespół powstał dzięki przyjaźni i zrozumieniu jak ważna jest współpraca pomiędzy profesjonalnymi terapeutami o różnych specjalnościach. Ufamy, że różnorodność jaką proponujemy, może zaowocować dostępnością pomocy dla wielu osób o różnych potrzebach.

Znany Lekarz

Pracownia Psychologiczna Pomocnia

Kontakt

Poradnia Psychologiczna
Pomocnia Poznań

ul. Śniadeckich 5/2, 60-773 Poznań
nr tel. +48 795 795 202
sekretariat@pomocnia-poznan.pl

© 2018 Pomocnia Poznań | wykonanie: alpa