
Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego, czyli APD (Auditory Processing Disorder) to choroba słuchu, która wynika z nieprawidłowej czynności mózgu. Bardzo często APD jest mylone z wadą słuchu. Jak sprawdzić czy dziecko ma APD?
Osoby z APD słyszą dźwięki, jednak mózg ma problem z odpowiednią ich interpretacją. Pierwszym sygnałem są problemy ze zrozumieniem informacji w hałasie. Przykładowo zdanie „Podaj mi proszę książkę i zeszyt”, dziecko z APD może zrozumieć jako „ Podaj mi proszę kredkę i meszek”. Taka sytuacja może zaistnieć szczególnie w hałasie lub też, gdy otrzymuje złożone informacje.
Co powoduje APD?
Do najczęstszych przyczyn należy wysiękowe zapalanie ucha środkowego, częste drenaże ucha, niedotlenienie w czasie porodu, predyspozycje genetyczne – dysleksja, urazy głowy, nowotwory. Na szczególną uwagę zasługują dzieci, które kiedykolwiek chorowały na uszy, znajdują się one bowiem w grupie ryzyka Zaburzeń Centralnych APD i powinny być pod stałą obserwacją.
Jak rozpoznać APD?
O Zaburzeniach Przetwarzania Słuchowego możemy mówić, gdy:
- dziecko ma problem ze zrozumieniem wypowiedzi w hałasie
- Opóźnione reakcje na polecenia słowne
- Trudności w zakresie słownictwa i artykulacji
- Szybko się zniechęca, gdy ma zrozumieć dłuższą wypowiedź
- Częste infekcje uszu w przeszłości
- Trudności w czytaniu, pisaniu, szczególnie pisaniu ze słuchu
To tylko niektóre z występujących problemów. Ważna jest jednak wczesna diagnoza, gdyż pozwala ona dobrać odpowiednią metodę pracy, a co za tym idzie ostateczny sukces terapii.
Jakie działania podjąć, jeżeli podejrzewamy u naszego dziecka Zaburzanie Przetwarzania Słuchowego?
Najlepiej zwróćmy się po profesjonalną pomoc, której może udzielić logopeda. Terapeuta doradzi nam jakie badania wykonać, a następnie jaką metodę terapii słuchu dobrać, aby była ona odpowiednia dla naszego dziecka. Ważne jest to, aby oddziaływać na wielu polach, zatem oprócz terapii logopedycznej, na pewno warto podjąć terapię pedagogiczną oraz psychologiczną. Dzieci z APD mają bardzo często problemy z komunikacją w grupie, zatem dobrze, aby dzieckiem i jego problemem zaopiekować się ze wszystkich możliwych stron, bowiem pozwoli to mu na odpowiedni rozwój.
Autorka: logopeda Emilia Kucz